PROJEKTOVÉ VYUČOVÁNÍ V ZŠ KRAVSKO 22

proj-vyucovani-uvod.jpg

14. 06. 2022

 

Vzdělávání v dnešní době už dávno neprobíhá pouze formou přednáška – zápis – memorování – známka. Současná výuka si klade za cíl, aby získané znalosti byly co nejkomplexnější, trvale osvojené a pochopené, a především si všichni přejeme, aby to děti ve škole bavilo a chodily k nám rády. Proto je potřeba, aby práce ve škole byla pestrá a aby se používaly metody povzbuzující dětskou zvědavost a kreativitu. K takovým patří práce formou projektů neboli projektové vyučování.

Projektové vyučování, které je z hlediska tradiční výuky metodou založenou na integraci učiva, je nejkomplexnější vyučovací metodou, protože žáci se v ní aktivně účastní vyučování. Projekty lze realizovat několika možnými způsoby. Například formou projektových dnů nebo mohou být přirozenou součástí tradičních předmětů (českého jazyka, matematiky).

V čem je tedy konkrétní přínos? Děti se učí pracovat s informacemi, vyhledávat v nich podstatná sdělení a selektovat ta nepodstatná. Ujasňují si sociální vazby, neboli učí se pracovat v kolektivu. Se svou skupinou se musí shodnout na nějaké strategii, díky které projekt vypracují co nejlépe. A také se cvičí v komunikaci a řešení problémů. Každý žák může mít jiný pohled na řešení problému, musí se však dohodnout na jednom společném a dojít společně k vytčenému cíli. Zároveň tímto způsobem naplňujeme i preventivní program předcházení patologickým jevům, jako je například záškoláctví (proč bych nepřišel, když mě to baví),
a zejména minimalizujeme špatné vztahy mezi dětmi.

Cílem projektu může být  zpracování určitého tématu ve formě prezentace, vytvoření výtvarného nebo literárního díla,  uspořádání určité akce apod. Téma naprosto jakékoli a časová dotace se liší podle tématu a náročnosti jeho zpracování od jednohodinové přes týdenní
či měsíční až třeba po celoroční.

U nás ve škole se práce na projektech objevuje snad ve všech předmětech. Tam, kde se tato metoda přímo nabízí, tedy v pracovních činnostech a dalších výchovách a v přírodopisu. Často také ve fyzice (výroba měřidel), jazycích (tematicky zaměřené směrem k probíranému učivu), informatice (plakáty, natáčení filmu). Napříč předměty jsme se letos věnovali obci Kravsko v souvislosti s oslavami 930 let od jejího založení. Matematika dostala svůj projektový den. V českém jazyce a dějepisu jsme například vytvářeli lapbooky, což jsou je interaktivní 3D knihy, které si žáci vyrábějí sami. Jedná se vždy o knihu, která vytváří ucelený soubor informací, zajímavostí a aktivit na dané téma. Našimi tématy byli čeští spisovatelé druhé poloviny 19. století a první světová válka. Po vytvoření svých nápaditých pomůcek pracovní skupinky prezentovaly svoji práci před zbytkem třídy.

Projektové vyučování zkrátka učí žáky dívat se na určitá témata z různých pohledů, vyhledávat informace, třídit je a hledat možné souvislosti a vazby mezi nimi, plánovat postup práce, překonávat překážky a problémy, komunikovat a rozvíjí je v dalších mnoha oblastech. Projektové vyučování připravuje žáky na další studium,  je průpravou pro samostatnou tvorbu seminárních, diplomových a jiných prací, prezentací a v neposlední řadě je připravuje
na budoucí zaměstnání, kde je umění tvořit, plánovat a řídit projekty vítanou dovedností.

Fotky můžete vidět zde.

Mgr. Drahomíra Brzobohatá

« zpět